zondag, maart 04, 2007

Wollie zonder wol

Gisterenmorgen, toen ik de konijntjes eten wou geven, zag ik een vrij raar schouwspel: Wollie liep achter de twee andere konijntjes, en probeerde telkens plukken haar uit hun poep te trekken. Toen ik haar oppakte, zag ik grote vlokken wit haar in haar mondje, duidelijk "gestolen" van haar vader Floppy!

Ik heb haar toen een beetje bij me genomen en gaan tonen aan Wim, want dat vond ik toch echt wel niet kunnen. Ik zei haar:"Je zou beter haar van jezelf nemen, want je hebt er toch genoeg!" Had ik maar beter niet gedaan!
Omdat ze zo leuk bij me zat, heb ik een paar "zelfportretjes" genomen van ons beiden, en vond ze echt wel goed gelukt.

Toen ik haar daarna in haar ren terug zette, begon ze prompt haar uit haar eigen vel te trekken, en dat had ik helemaal niet verwacht... Ik had het ook maar niet moeten zeggen dat ze haar eigen haar moest uittrekken.


Toen heb ik haar maar weer bij me genomen voor een uitgebreide kam-sessie, en bijbehorende fotosessie. Ik heb in feite niet zoveel foto's van de konijnenverzorging, en vond het hoog tijd om daar ook eens aandacht aan te besteden. Wollie krijgt meestal om de 14 dagen een kambeurt, en het leuke is, ze komt altijd met haar voorpootjes tegen me op zitten, waardoor het kammen veel beter gaat!



Daarna was het de beurt aan Hazel om naar de manicure te komen. Meestal zit ze niet graag bij de mensen, maar ik kreeg haar toch in een positie waarin het me lukte om zonder problemen haar scherpe nageltjes bij te knippen. Zij is in feite het bangste konijn dat we in huis hebben: ze loopt steeds weg als we haar willen oppakken, en dan maakt ze ook van die zotte geluidjes.



Toen ik vanmorgen naar de konijntjes ging kijken, vond ik dat Wollie er kleiner uitzag dan normaal. Tot ik haar eens goed bekeek: ze had ontzettend veel haar uitgetrokken 's nachts, waardoor heel haar buikje bloot is. Blijkbaar ook weer een schijnzwangerschap, maar zo erg heb ik het toch nog niet geweten! Hazel heeft ook soms van die nestneigingen en trekt haar haar uit, maar nog nooit zo erg als wat Wollie gedaan heeft. Komt het door het aanbreken van de lente of ruikt ze Charlie en Finn? Ik weet het niet... Zwanger kan ze zeker niet zijn, want onze volwassen mannetjes zijn gecastreerd en Charlie en Finn zijn niet ontsnapt. Maar het is absoluut geen gezicht zoals ze er nu bijloopt... Ze lijkt wel een halfgeschoren poedel nu!


Zo zag haar "nestje er gisterenavond uit (links) en vanmorgen was het zo (rechts)

Ik heb het haar even samen genomen, met dit als resultaat:

En ik heb dan maar een soort van "slaapkamer" gemaakt, namelijk een bakje met een soort van deken, restjes van de kapotgebeten dweil en het haar van Wollie. Vooral onze luie Floppy vond het heerlijk om in te liggen!

2 opmerkingen:

sollie zei

Oei oei, je konijn ziet er inderdaad uit als een poedel. Onze kat heeft last van haaruitval en daardoor is ze nu bijna kaal van achter. Yep, van halverwege haar rug tot aan haar 'poep'. Gelukkig staat er hier en daar nog een plukje haar op.
groetjes Isolde

Anoniem zei

oei :( dat ziet er inderdaad niet fraai uit.

Als ik even chinchilla-logica mag volgen (en die lijken qua karakter wel wat op konijnen) dan zou het inderdaad goed kunnen dat de geur van de mannen haar zo stressy maakt. Een hysterectomie zou daar een einde aan kunnen maken. Is wel een zware operatie, maar eenmaal ze er door is, zal ze al die stress niet meer moeten ondergaan.

Groetjes, Celine